Välkommen till Make and bake

I denna blog postar jag recept som jag själv provat mig fram till. Tycker om att baka och prova nytt, samt göra lite enklare bakverk med barnen.


sunnuntai 5. helmikuuta 2012

Runebergstårtor

Runebergsdagen lockar till bakning av runebergstårtor, men jag gjorde en variant som smakar gott även i barnamun :)


200 g smör
2 dl socker
2 ägg
2dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl skorpmjöl eller smulade kanelkex
2 matskedar kotigastronautti bullkrydda (pullamauste) eller istället kardemumma
2 matskedar mandelmjöl eller finhackad mandel
hallonsylt
**
saft av pressad apelsin
florsocker
ev. kristyr


Vispa smör och socker, tillsätt ett ägg i taget. Blanda mjöl, bakpulver, skorpmjöl/kex och mandel samt kryddorna. Tillsätt det i smeten. Fyll höga formar till hälften (jag använde tupperware muffinsformar av silikon). Av satsen blir det 15 tårtor. Tryck en liten grop i tårtans mitt, och sätt i en klick hallonsylt. Grädda cirka 10 minuter i 200 grader.
Då tårtorna svalnat, sätt på en klick hallonsylt till, samt en ring av florsocker blandat med apelsinsaft. (Jag passade på att använda slut tuben med rosa kristyr...)Doppa till sist tårtans botten i apelsinsaft, så att den blir ordentligt fuktad. Vuxna kanske vill tillsätta lite punch i sin apelsinsaft, och doppa tårtan i den sedan ;)

Mumsmums sa våra ungar :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti