Välkommen till Make and bake

I denna blog postar jag recept som jag själv provat mig fram till. Tycker om att baka och prova nytt, samt göra lite enklare bakverk med barnen.


sunnuntai 19. helmikuuta 2012

Ninjagokaka nummer 2 :)

Idag var det dags för släkten att komma på kalas, för att gratta familjens 5-åring. Ninjagokaka skulle det vara denna gång. Såhär blev den:




Kakan har marsipantäcke på, och marsipanen är köpt i gult och grönt färdigt. Som ögon svarta godisar med vit pärlströssel i mitten, och ögonbrynen av samma godisar.

Bottnet består av:
350g smör
4,5 dl socker
8 ägg
7dl vetemjöl
4tsk bakpulver
4tsk vaniljsocker

Vispa rumsvarmt smör och socker riktigt väl. Tillsätt ett ägg i gången under vispning. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker, och vispa nder det i smeten. Häll i smord form. Grädda i 160 grader cirka 60 minuter. OBS! Detta räckte till min största form, alltså en kaka för 20 personer. En vanlig kakform (ca 20cm) drar halva satsen.

Jag delade bottnet i fyra delar, och fuktade med saft. Första fyllningen var hallonsylt, andra vaniljkvarg blandat med vispgrädde, och tredje varvet banan och sylt och grädd-kvarg-blandningen (alla fyllningarna enligt födisbarnets önskemål).

Sedan spacklade jag tårtan med smörkräm. Jag använde 50 gram smör, 100 gram pudersocker och några droppar vatten. Sedan kavlade jag ut marsipanen i lämpliga mönster, satte på ögon-godisarna, och...voilá! :)
Ja, och de vita gräddklickarna runt kakan skulle egentligen inte alls höra till, men födelsedagsbarnet sa, att en riktig kaka har grädde på, så vi plitade dit det också :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti