Välkommen till Make and bake

I denna blog postar jag recept som jag själv provat mig fram till. Tycker om att baka och prova nytt, samt göra lite enklare bakverk med barnen.


perjantai 6. tammikuuta 2012

Chokokex - Suklaakeksit

Chokokex, enkla att baka, går åt i ett nafs :)
Klassiska chokladkex är alltid gott, och mina barn tycker jättemycket om dem. De är lätta att göra, och barnen brukar göra dem med lite hjälp.
Du behöver:
200g smör
2,5dl socker
5dl mjöl (vanligt vetemjöl, om du gör glutenfritt så glutenfritt sunnuntai-mjöl)
1tsk bakpulver
4 matskedar kakao (jag hade köpt pirkka kakaopulver som ingen ville göra kakao av, så jag använde det i kexen, och det blev jättebra)
1 matsked vaniljsocker (men jag använde favoriten vaniljsirap istället)
1 ägg

Blanda ihop alla ingredienser. Dela degen i två delar och platta ut dem på en pappersklädd plåt, så att det blir två rektanglar (cirka 3 cm tjocka). Pensla dem med ägg, och strö pärlsocker på (det hade vi inte, så vi satte vanligt socker, det går lika bra, fast det inte blir lika "fint"). Sätt in i 175 graders ugn, grädda cirka 12 minuter. Ta ut plåten, och skär kexen i lämplig storlek medan de ännu är varma. Låt svalna och njut :)

Patrick penslar "rektanglarna" :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti