Välkommen till Make and bake

I denna blog postar jag recept som jag själv provat mig fram till. Tycker om att baka och prova nytt, samt göra lite enklare bakverk med barnen.


perjantai 6. tammikuuta 2012

Sirapsbröd

Gott bröd som smakar lite sött.

Du behöver:
5dl mjölk
1 påse torrjäst (eller färsk jäst 40g)
100 g smör
salt enligt smak och tycke (jag använde 1 tsk)
4 msk sirap
vetemjöl eller pirkka glutenfri mjölmix el.dyl.


Tupperware silikonform är utmärkt till brödbakning. Penslade brödet med ett uppvispat ägg, strödde över havreflingor.

Värm mjölken till cirka 42 grader (lite varmare än handvarmt, jag värmer i mikron av lathet ;) Blanda några dl mjöl med torrjästen. Blanda ner det i mjölken tillsammans med sirap, smör och salt. Tillsätt mjöl tills degen är lagom fast. Använd inte för mycket mjöl, speciellt inte om du gör glutenfritt! Täck skålen med duk, och låt jäsa 30 min. Tillsätt sedan mjöl och knåda degen i skålen eller på bakbord (jag rör alltid runt degen i skålen, för jag har hellre lite lösare deg). Sätt i brödform och låt jäsa igen 30 min. Sätt sedan i ugnens nedre del, och grädda tills brödets skorpa fått fin färg. Sedan ät! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti