Välkommen till Make and bake

I denna blog postar jag recept som jag själv provat mig fram till. Tycker om att baka och prova nytt, samt göra lite enklare bakverk med barnen.


tiistai 3. tammikuuta 2012

Lightning McQueen :)


Världens enklaste Blixten-kaka, och barnen var supernöjda :)
Gör två rulltårtsbotten (jag använde våra vanliga bakplåtar, så den storleken blir bra), till exempel enligt basreceptet 3 ägg, 1½ dl socker, 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1 msk vatten. Vispa ägg och socker, blanda ner mjöl och bakpulver + vatten. Häll smeten på en plåt med bakplåtspapper på, grädda i 5 minuter i 250 grader. Gör detta två gånger. Dela sedan bottnarna på hälften, så du har fyra stycken. Sätt en av bottnarna på lämplig bricka, fukta med vanlig blandsaft. Sätt på sylt, och placera följande botten ovanpå. Fukta, och fyll till exempel med mosad banan. Sätt botten nummer tre, och fyll med exempelvis sylt igen, eller smaksatt kvarg. Sätt på botten nummer fyra. Sätt på ett tunt lager vispad grädde över hela det översta "bottnet". Blanda sedan livsmedelsfärg eller färgpasta (finns i vanlig mataffär) i resten av grädden (det gick totalt åt 4dl). Jag gjorde Blixtens konturer med sockerkräm på tub (hittade tvåfärgad, lämpligt nog röd-vit), så är det lättare att sedan bara fylla "bilen" med den rödfärgade grädden sedan. Jag satte den röda grädden i en strut, och spritsade ut grädden, så bilen blev röd. Svarta godisar blev ögon, lakritsrullar blev hjul och röda båtar blev munnen. Ljus på och ta-daaa! :D

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti